موسسه ارتوپدی فنی پایا

اصلاح غیرجراحی زانو پرانتزی

زانو پرانتزی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به مهمترین و بهترین روش اصلاح غیرجراحی زانو پرانتزی بپردازیم.

پاهای پرانتزی یا genu varum زمانی است که پاها در قسمت  زانو به سمت بیرون خم می شوند،  در حالی است که  مچ پاها با هم تماس دارند. نوزادان و کودکان در تا سن 2ونیم تا 3 سالگی اغلب پاهای کمانی شکل دارند  که کاملا طبیعی و بخشی از روند رشد کودک است. اگر بعد از 3سالگی این وضعیت باقی ماند نیاز به بررسی و اصلاح دارد.

اغلب نوجوانانی که دارای پرانتزی هستند، به صورت ناگهانی به این آسیب دچار نمی شوند، بلکه معمولا در زمان کودکی خود دارای این آسیب بوده اند، و به دلیل عدم درمان ، این آسیب همچنان در آن ها باقی مانده است.بنابراین شروع  به موقع درمان  در اصلاح این عارضه بسیار اهمیت دارد.

علت پرانتزی شدن زانو

بسیاری از کودکان بخاطر شرایط خاص رحم با پای پرانتزی متولد میشوند.معمولا در بعضی مواردباافزایش سن پاها حالت عادی خودشون پیدا میکنند.دلایل ایجاد پای پرانتزی:     

  •  بیماری بلانت 
  • نرمی استخوان   
  • شکستگی استخوان که به نحو مناسب ترمیم نشوند 
  •  رشدغیر عادی استخوان ها یا دیسپلازی استخوان  
  •  مسمومیت باسرب

علایم پرانتزی شدن زانو  

 

اصلاح غیرجراحی زانو پرانتزی در نوجوانان و جوانان                                                                                             

برای درمان غیرجراحی پای پرانتزی روش هایی مثل استفاده از کفش و کفی طبی و بریس(زانوبند) وجود دارد.در بعضی موارد که خفیف تر هست میتوانیم برای کودکان حرکات های ورزشی مناسب برای کاهش عوارض این بیماری انجا م دهیم.

1-فیزیوتراپی ،درمان اصلاحی مناسبی برای کودکانی که پای پرانتزی خفیف دارند ودر سن رشد هستند میباشد چون به علت نرمی استخوان وانعطاف پذیری بالای استخوان های کودک در سنین رشد میتوان مسیر رشدپا را به این روش به صورت منظم ومداوم اصلاح کرد واز شدت گرفتن این بیماری جلوگیری کردوانحراف پاها نیزکمتر میشود.این حرکت باعث تقویت عضلات اطراف زانو وبالای ران میشود که باعث صاف شدن پاها وجارج شدن آنها از حالت پرانتزی میشود.

2-بریس( زانوبند)این روش برای اصلاح غیرجراحی زانو پرانتزی و به صورت تدریجی  مناسب میباشد.بریس ها مخصوص هرفرد ساخته میشود که نه تنها برای درمان کودکان بلکه برای نوجوانان وحتی بزرگسالان نیز تجویز میشود. بریس ها معمولا انحراف پاها را در طول شش ماه تا یکسال کاهش میدهند. بریس وزن زانوها واندام های تحتانی را تحمل میکنند تا به سمت وضعیت طبیعی وصاف پیش بروند. این روش درمانی برای مشکل خفیف تا متوسط موثر بوده چون کودک هنوز در سال های رشد خود میباشد. بریس با وارد کردن فشار ملایم و کنترل شده کمک به رشد وقرار گیری استخوان ها در وضعیت صحیح میکندو  وسیله باارزشی برای کمک به کودک برای داشتن پاهای سالم تر و بهبود حرکت میباشد. برای انجام صحیح این روش حتما باید نظارت مداوم یک متخصص ارتوپدی فنی وجود داشته باشد و حداقل هر دوماه یک بار برا کنترل زوایا زانو و…نیاز به مراجعه دارید.

3-کفش ها وکفی های طبی ،یکی ازمشکلات این بیماری چرخش قوزک پا هست که باعث عدم هماهنگی بین اعضای بدن میشود. یکی دیگر از مشکلات پیچ خوردگی مچ پا میباشد .برای رفع این مشکلات استفاده از کفش های طبی پیشنهاد میشود چون باعث حفظ تعادل فرد میشود واحتمال آسیب دیدگی را کاهش میدهد. استفاده همزمان کفی طبی طراحی شده بر اساس اسکن و زانوبند ،موثرترین راه اصلاح غیرجراحی زانو پرانتزی است.      

در کلینیک پایا قم متخصصین ما با تجربه بیش از 20 سال در زمینه ساخت انواع زانوبندهای اصلاحی تا اصلاح کامل این عارضه در کنار شما عزیزان میباشند.

 عوارض اصلاح نشدن زانو پرانتزی:   

  • مشکل در راه رفتن و دویدن.
  • ناهنجاری‌ها، مانند تفاوت در طول پا(در صورت خمیده شدن تنها یک پا)
  • خطر ابتلا به آرتریت زانو در مراحل بعدی زندگی.
  • بی ثباتی زانو
  • آسیب پذیر شدن زانو نسبت به افراد عادی

زانو پرانتزی یک بدشکلی پیشرونده است و اگر به موقع درمان نشود فرد بسیار زودتر به ارتروز زانو دچار میشود و نیاز به تعویض مفصل و جراحی دارد. از طرفی ممکن است این موارد در سنین کودکی و به دلیل توانایی بالای بدن چندان مشکل ساز نشوند اما دانش آموز در سنین 18 تا 30 سالگی شاهد بروز علائم دردناکی خواهد بود که زندگی او را به کلی مختل خواهد کرد.

 مکانسیم اصلاح غیرجراحی زانو پرانتزی

                                               

قیمت زانوبند زانو پرانتزی

قیمت زانوبند بسته به نوع مفصل و سایر قطعات استفاده شده متفاوت میباشد و بعد از معاینه توسط درمانگر مشخص میشود.

جهت مشاوره با شماره 09128521408/02532943673 تماس بگیرید.

یا به ادرس قم میدان صدوقی ابتدای عطاران پلاک 31 مراجعه نمایید.

 

حرکات اصلاحی زانو پرانتزی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *