موسسه ارتوپدی فنی پایا

خارپاشنه

خارپاشنه چیست؟

خارپاشنه یا التهاب پرده کف پا  (فاشیا کف پا، فاشیا پلانتار) یکی از علل شایع درد پاشنه است.این بیماری به علت التهاب یک باند ضخیم است که از کف پا عبور میکند و استخوان پاشنه را به انگشتان متصل میکند.ریز پارگی در محل اتصال فاسیای کف پا در استخوان پاشنه (کالکانئوس) می تواند با بارگذاری مکرر رخ دهد. این میکروپارگی منجر به یک پاسخ التهابی  می شود که باعث ایجاد درد می شود.درد ناشی از فاشیای کف پا اغلب در چند قدم اول پس از بلند شدن از رختخواب در صبح بیشتر قابل توجه است.

اساساً، همان پدیده های کششی که باعث بارگذاری بیش از حد فاسیای کف پا و منشأ آن می شود، ممکن است باعث تشکیل بیش از حد استخوان، به شکل خار پاشنه شود. با این حال، وجود خار پاشنه به طور مستقیم با علائم مرتبط نیست. بسیاری از بیماران در عکسبرداری با اشعه ایکس خار پاشنه دارند و بدون علامت هستند، در حالی که بسیاری از بیماران دارای فاسیای کف پا قابل توجهی هستند و در عکسبرداری ساده خار پاشنه را نشان نمی دهند.

 پلانتار فاشیاتیس شایع ترین علت درد پاشنه پا است. با این حال، علل کمتر رایج دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از: سندرم درد بیش از حد پاشنه پا ،آتروفی پد پاشنه ،گیر افتادن اولین شاخه از عصب پلانتار جانبی (عصب باکستر)، سندرم تونل تارسال، شکستگی استرس پاشنه، التهاب پریوستال التهاب ناشی از آرتریت سرم منفی

علائم خارپاشنه

  • شروع تدریجی درد از زیر پاشنه و انتشار آن در  لبه داخلی و کف پا
  • درد صبح ها هنگام برخاستن از خواب و بعد از یک دوره استراحت یا بعد از رانندگی در طولانی مدت که این درد بعد از چند دقیقه پیاده روی کاهش میابد.
  • دردهای شدید بعد از انجام (نه درحین ) فعالیت و ورزش
  • اختلال در راه رفتن طبیعی (درد شدیدی که حین راه رفتن ایجاد می شود سبب لنگیدن فرد می شود)
  • سفتی پاشنه پا

 

ریسک فاکتور ها در ایجاد خارپاشنه

  • افزایش سن :با افزایش سن پد چربی پاشنه کاهش میبابد.
  • ناهنجاری های ساختاری پا مانند صافی کف پا افزایش قوس پا و…
  • افزایش وزن
  • کفش نامناسب
  • فعالیت و ورزش هایی مانند دویدن در مسافت طولانی، مشاغلی که مدت زیادی روی پا می ایستند، افرادی که فقط اخر هفته ورزش میکنند و عضلاتشان برای فعالیت اماده نیست و..
  • بیماری های زمینه ای مانند دیابت و روماتیسم و…
  • سفتی عضله ساق پا

تصویربرداری و تشخیص خارپاشنه:

تشخیص خارپاشنه عموما بر اساس معاینه فیزیکی و شرح حال مراجعه کننده میباشد.اشعه ایکس ساده به طور معمول اطلاعاتی را نشان نمیدهد  با این حال، نمای جانبی و تحمل‌کننده وزن پا، اغلب خار پاشنه پا را نشان می‌دهد. MRI در ابتدا برای بیماران مبتلا به درد پاشنه پا که تصور می شود ثانویه به فاشیای کف پا باشد، توصیه نمی شود. با این حال، اگر علائم پس از یک تلاش درمانی برطرف نشد، ممکن است برای رد سایر علل درد پاشنه، مانند شکستگی استرس پاشنه، MRI تجویز شود.

درمان خارپاشنه

درمان های غیرجراحی اغلب در درمان خارپاشنه موثر هستند و علائم بیماران با یک یا چند دور درمان برطرف خواهد شد.

خدمات ارتزی در مرکز ارتوپدی فنی پایا در درمان خارپاشنه

درمان ها شامل ترکیبی از حرکات اصلاحی و ارتوز(کفی ، کفش یا صندل) میباشد.

  • کفش طبی با کفی مخصوص خارپاشنه
  • صندل طبی مخصوص خارپاشنه

در کلینیک پایا  صندل های طبی خار پاشنه با تنوع بینظری در طرح و رنگ های دلخواه شما قابل ساخت میباشد.تمام صندل ها از بهترین نوع چرم ساخته میشوند.

  • کفی طبی خارپاشنه

اسپیلنت

آتل شبانه که مچ پا را در حالت خنثی (زاویه راست) در هنگام خواب بیمار نگه می دارد، می تواند در کاهش علائم مهم صبحگاهی بسیار مفید باشد.این آتل هر شب به مدت 1 تا 3 هفته استفاده می شود تا زمانی که چرخه درد شکسته شود. علاوه بر این، در صورت عود علائم، می توان این آتل را برای مدت کوتاهی دوباره برقرار کرد.

       

 

 

 

حرکات اصلاحی خارپاشنه

بخشی از مطالب فوق ترجمه مقاله زیر میباشد.

https://footeducation.com/plantar-fasciitis/

 

 

 

4 پاسخ

  1. یه سوال داشتم اینکه خار پاشنه اصلا استخوان نیست یا اینکه بعضی مورد ها واقعا استخوان پاشنه زده بیرون و درد بخاطر همون استخوان هست؟

    1. ریحانه عزیز ممکن هست زائده استخوانی وجود داشته باشه ولی در بیشتر موارد این زائده نیست و التهاب فاشیا و یا اسیب عضلات باعث درد خواهد بود. درمان با کفی و صندل مخصوص خار پاشنه در کنار حرکات اصلاحی از درمان های غیرتهاجمی و بسیار اثر بخش هست.

  2. عکس صندل های خودتون رو هم بزارید! ظاهرشون بنظرم بد نبود . از عکسی که گذاشتید که بهتر بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *