موسسه ارتوپدی فنی پایا

افتادگی مچ پا و درمان غیرجراحی

افتادگی مچ پا 

افتادگی مچ پا، یک اصطلاح کلی برای مشکل بلند کردن پنجه ومچ پا است. درافتادگی مچ پا هنگام راه رفتن جلوی پا روی زمین کشیده میشود.  افتادگی مچ پا دراصل بیماری نبوده بلکه یک مشکل عصبی، عضلانی یا آناتومیکی است.  این عارضه ممکن است برای یک پا و یا هردو پا درهرسنی بوجود بیاید. افتادگی مچ پا بعضی مواقع موقتی بوده ، اما ممکن است دائمی نیز باشد. افتادگی مچ پا با ورزش کردن، بریس ، تحریک الکتریکی عصب  ویا با جراحی درمان شود.

علائم افتادگی مچ پا 

افتادگی مچ پا،بلند کردن قسمت جلوی پا را دشوار میکند،درنتیجه ممکن است در هنگام راه رفتن پاها روی زمین کشیده شوند. در این مشکل ممکن است شخص مانند بالارفتن از پله ها که ران خود را بالا میاورد برای راه رفتن در این مواقع نیز به این شکل عمل کند، که غیر معمول بوده وباعث میشود در هرقدم پا روی زمین کوبیده شود. در اکثر مواقع پوست بالای پا وانگشتان بی حس  میشود ویا ضعف عضلانی واحساس سوزن سوزن شدن در پا ایجاد شود. 

علت افتادگی مچ پا 

علت افتادگی مچ پا ممکن است یک مشکل زمینه ای باشد. علت های دیگر افتادگی مچ پا شامل: 

  1. اختلالات عضلانی(دیسروفی عضلانی یک بیماری ارثی بوده که باعث ضعف عضلانی میشود که به افتادگی مچ پا کمک میکند) 
  2. فلج اطفال(اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نیز یکی از علل افتادگی مچ پا میباشد.)
  3. آسیب عصبی (آسیب عصب سیاتیک از پشت زانو تا جلوی ساق پا عبور کرده که به راحتی آسیب می بیند. آسیب به این عصب با درد یا بی حسی در امتدادساق پا یا بالای پا همراه است. ازجمله آسیب ها شامل :آسیب ورزشی،جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، طولانی مدت شخص نشسته باشد یا درحالت اسکات زدن، زایمان، مدت زمان طولانی قرارگرفتن پا در گچ ، آسیب به ریشه های عصبی در ستون فقرات)
  4. اختلالات مغزی وستون فقرات(اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (َALS)،  سکته مغزی،  مولتیپل اسکلروزیس(MS)، فلج مغزی وبیماری شارکو ماری توث )همه این موارد باعث بوجود آمدن افتادگی مچ پا میشوند. 

تشخیص افتادگی مچ پا 

در تشخیص بیماری افتادگی مچ پا پزشک معاینات فیزیکی ،  نحوه راه رفتن ، عضلات پا از نظر ضعف و آسیب ها بررسی میکند. در نتیجه آزمایشاتی راتجویز میکند که شامل: 

  • برای بررسی صدمات وارد شده به پاها،  نخاع ویا مغز ،انجام آزمایشات تصویربرداری را میدهد که شامل اشعه ایکس، سونوگرافی،  ام آر آی  ،وسی تی اسکن بوده 
  • برای بررسی سطح قند خون و سمومی که باعث ایجاد افتادگی پا میشود، انجام آزمایش خون است
  • برای بررسی نحوه عملکرد اعصاب ، تست های هدایت عصبی
  • برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی ماهیچه های پا ، الکترومیوگرافی انجام میشود. 

درمان غیر جراحی افتادگی مچ پا 

درمان افتادگی مچ پا به علت آن بستگی دارد.  اگرعلت آن با موفقیت درمان شود ممکن از افتادگی مچ پا بهبود یابد ویا ناپدید شود.  اگر علت آن قابل درمان نباشد ممکن است این مشکل دائمی شود.  درمان افتادگی مچ پا شامل: 

  • بریس یا آتل

بریس و یا آتل با قرارگرفتن در کفش  کمک به نگه داشتن پا میکند. درمانگر اغلب از ارتز پا و یا بریس pls برای افتادگی مچ پا توصیه میکند.  بریس pls از مچ پا حفاظت میکند وانگشتان پا را با قسمت های دیگر پا در یک امتداد نگه میدارد  که باعث افزایش ایمنی هنگام راه رفتن میشود واز راه رفتن غیر عادی جلوگیری میکند.

تقریباً 20 درصد از افرادی که سکته مغزی داشته اند دچار افتادگی مچ پا می شوند. این وضعیت شامل مشکل در دورسی فلکشن(خم کردن مچ به سمت ساق) است، که می تواند باعث شود پا هنگام راه رفتن “افتاده” یا کشیده شود. به طور معمول، زمانی که افراد راه می‌روند، مغز پیام‌هایی به ماهیچه‌های مختلف می‌فرستد تا از کشیدن انگشتان پا روی زمین جلوگیری کند. هنگامی که ارتباط بین مغز و ماهیچه ها مختل می شود، مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی، افتادگی پا ممکن است رخ دهد. ناتوانی در بلند کردن موثر پا از روی زمین می تواند یک نگرانی مهم باشد. هنگامی که انگشتان پا کشیده می شوند، به راحتی  روی زمین،  فرش یا ترک در پیاده رو، گیر میکند. علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به افتادگی پا نیز بی حسی را در پای آسیب دیده تجربه می کنند. این بدان معنی است که آنها ممکن است در هنگام راه رفتن روی سطوح ناهموار نتوانند تغییرات کوچکی را احساس کنند و احتمال سقوط را افزایش دهند.

فواید استفاده از بریس در افتادگی مچ

  • مناسب برای افتادگی پا
  • گزینه ای عالی برای بیماران مبتلا به سفتی طناب پاشنه(اشیل) یا اسپاستیسیته
  • اکستنشن خفیف را کنترل می کند و به تثبیت زانو کمک می کند
  • جلوگیری از برخورد انگشتان با زمین و کنترل مچ
  • به راحتی داخل تمام انواع کفش جاگذاری میشود

  • فیزیوتراپی   

  ورزش،  درمان اولیه برای مبتلایان به افتادگی مچ پا میباشد.  شامل تمرین هایی است که عضلات پا را تقویت کرده ودامنه حرکتی مچ پا و زانو را حفظ میکند که میتواند مشکلات مربوط به راه رفتن را از بین ببرد وبهبود بخشد. تمرینات کششی برای جلوگیری از سفتی پاشنه پا،  تقویت وکشش پا مهم بوده.   فیزیوتراپیست ها به افراد توصیه میکنند که روی زمین بنشینند، حوله ای را دراطراف پا قراردهند، ودوسر حوله را به آرامی به سمت خود بکشند. این تمرین به کشش عضلات پا وساق پا کمک میکند. تمرین دیگر شامل خم کرد ساق پا ورول کردن انگشتان پا میباشد. 

  • تحریک عصبی 

تحریک عصبی در بعضی مواقع به بهبود افتادگی مچ پا کمک میکند. فیزیوتراپیست ها ممکن است در برخی موارد تحریک الکتریکی اعصاب و فیبرهای عضلانی را توصیه کنند. در این روش یک بسته کوچک روی لگن بیمار گذاشته میشود الکترود هایی به آن متصل میشود.  این بسته تکانه هایی را به الکترودها میفرستند تا باعث کوتاه شدن اعصاب پایین ساق شود ودر نتیجه به بلند شدن ساق پا کمک میکند.

کارشناسان کلینیک پایا در شهر قم با سابقه بیش از 20 سال در ساخت انواع بریس های اندام تحتانی در خدمت شما عزیزان میباشند.

https://www.flintrehab.com/afo-brace-for-foot-drop/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *