موسسه ارتوپدی فنی پایا

پیچ خوردگی مچ پا و درمان غیرجراحی

پیچ خوردگی مچ پا دراصل آسیب دیدگی رباط هایی است که استخوان های پا را احاطه کرده اندو آنها را به پا متصل میکنند. این آسیب ها زمانی اتفاق میافتد که مچ پا بطور تصادفی پیچ بخورد یا  چرخانده شود.درنتیجه باعث آسیب رسیدن به رباط هایی که استخوان مچ پا ومفاصل رابهم متصل کرده میشود که بیش از حد کشیده و یا پاره میشود.پیچ خوردگی مچ پا صدمات جزیی هستند که با درمان های خانگی مثل استراحت کردن وگذاشتن یخ بهبود پیدا میکنند.در صورتی که مچ پای فرد متورم و دردناک شد وتوانایی راه رفتن ویا تحمل وزن خود را روی پاهایش نداشت حتما به پزشک مراجعه کند.درصورت عدم درمان پیچ خوردگی باعث ضعیف شدن مچ پا شده ودرمعرض صدمه مجدد قرار میگیرد که منجر به مشکلات طولانی مدت از جمله دردمچ پای مزمن ،آرتروز مچ پاوناپایداری مداوم میشود.

علت پیچ خوردگی مچ پا

  • راه رفتن یاورزش کردن روی سطوح ناهموار
  • افتادن
  • ورزش هایی مثل بسکتبال،تنیس،فوتبال،فوتبال آمریکایی که نیاز به تغییر جهت مکرر ویا غلطیدن دارند
  • قوس زیاد کف پا
  • کفش نامناسب (کفش هایی که سطح مقطع باریک دارند)
  • علایم پیچ خوردگی مچ پا

  • تورم
  • کبودی
  •  حساسیت به لمس
  • درد، به ویژه هنگامی که روی پا وزن بیاندازید محدوده حرکتی محدود
  • بی ثباتی در مچ پا
  • احساس ترکیدن یا صدا در زمان آسیب دیدگی

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا

از طریق انجام معاینه کامل،رادیوگرافی معمولی،MRIیاسونوگرافی میباشد.

درمان غیرجراحی پیچ خوردگی مچ پا در خانه

تقریبا همه پیچ خوردگی ها بدون جراحی قابل درمان است.مثلا پارگی کامل رباط نیز در صورت استراحت بدون جراحی بهبود پیدا میکند.راه حل هایی برای پیچ خوردگی خفیف یا شدید پیشنهاد میشود  شامل:

  1. استراحت(حفاظت ازمچ پا،کاهش درد وتورم)
  2. بالا نگه داشتن ناحیه آسیب دیده(مچ پا بایستی بالاتر از سطح قلب نگه داشته شود.این روش به کاهش ورم درناحیه آسیب دیده کمک میکند.)
  3. انجام تمرینات نگهدارنده وبازگشت تدریجی به فعالیت هایی که نیاز به پیچیدن وچرخیدن مچ پا دارد.
  4. یخ( سرما باعث کاهش ورم ودرد در ناحیه آسیب دیده میشود.باید به مدت 20 دقیقه،سه بار در روز در 48 ساعت اولیه بعداز آسیب دیدگی انجام شود.)
  5. فشرده سازی(استفاده از بانداژ برای کاهش ورم محل آسیب دیده موثرمیباشد.فقط باید دقت کرد که بیش از حد محکم بسته نشود چون باعّث بی حسی، سوزن سوزن شدن ویا افزایش درد میشود.)

همه این مراحل در صورت خفیف بودن درد 2 هفته ودرصورت شدید بودن 6تا 12هفته طول درمان دارد.

درمان غیر جراحی پیچ خوردگی مچ پا

  • عصای زیربغل (اگر تورم ودرد بیشتر از 2،3 روز طول بکشد وراه رفتن با مشکل مواجه شود پزشک توصیه به استفاده از عصا میکند)
  • حرکت نکردن(درمراحل اولیه برای ترمیم وبهبود، حفاظت مچ پا در برابر حرکات ناگهانی مهم است.در پیچ خوردگی متوسط از آتل پلاستیکی ویا بریس رکاب مانند ودر پیچ خوردگی شدید از گچ کوتاه  به مدت دوتا سه هفته برای ثابت نگه داشتن پا استفاده میشود)
  • فیزیوتراپی(تمرینات بازتوانی برای جلوگیری از خشکی مفصل،کمک به افزایش قدرت مچ پا وجلوگیری از مشکلات مزمن مچ پا انجام میشود.) 

بخشی از مقاله فوق ترجمه شده از سایت زیر میباشد.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sprained-ankle/symptoms-causes/syc-20353225

 

درمان غیرجراحی پیچ خوردگی مچ در کلینیک ارتوپدی فنی پایا

اسپیلنت در درجه اول برای بی حرکت کردن مفصل استفاده می شود تا امکان کنترل درد، تثبیت آسیب و در نهایت بهبود بافت فراهم شود. در شرایط حاد، اسپیلنت ها یک اقدام موقتی مفید برای رگ به رگ شدن، کشیدگی، دررفتگی مفصل و شکستگی هستند.

هدف اصلی استفاده از اسپیلنت  بسته به شدت و نوع اسیب جلوگیری از خم کردن مچ  به پایین و یا به سمت ساق ( دورسی فلکشن و پلانتر فلکشن) و همچنین چرخش به طرفین مچ پا (اینورژن و اورژن) است. در کل محدوده حرکتی در جهات مورد نیاز

اسپیلنت یونیورسال Airform یکی از بهترین آتل ها در درمان پیچ خوردگی های حاد مچ پا است . دیوارهای این آتل  امکان فشرده سازی قابل تنظیم هوا  را برای کمک به کاهش تورم مچ پا و تسکین درد فراهم می کند. پایه‌های پلاستیکی سفت و سخت به شکل مفصل مچ پا قالب‌گیری می‌شوند تا حداکثر پایداری مچ پا را پس از پیچ خوردگی قابل توجه مچ پا فراهم کنند. فناوری Soft Flex-Edge، نقاط فشار نزدیک به پایین پای شما را از بین می برد تا اصطکاک را کاهش دهد و راحتی را به حداکثر برساند.

فواید: محدودیت حرکتی به چپ و راست و انحراف را فراهم می کند در حالی که امکان خم شدن پشتی/پلانتار طبیعی (حرکت مچ پا بالا و پایین) مچ پا را فراهم می کند. همچنین می تواند برای تثبیت مچ پا پس از جراحی یا برداشتن بعد از گچ گیری استفاده شود

اسپیلنت AFO اگر شدت اسیب به بافت شدید بوده ممکن است نیاز به بی حرکتی بیشتر در همه جهات داشته باشید. این اتل با قالبگیری از پای فرد ساخته میشود و بیشترین مقدار بی حرکتی را فراهم میکند.

در موارد خفیف تر آتل های نیمه سخت که ترکیبی از پارچه نئوپرن و کش و بارهای فلزی در طرفین است مورد استفاده قرار میگیرد.این اتل را بهتر است از مراکز ارتوپدی فنی  تهیه کنید تا درمانگر تمام زوایا بارهای فلزی و…را تنظیم نماید همچنین میتوانید این اتل را از  داروخانه خریداری نمایید.

بخشی از مقاله فوق ترجمه شده از سایت زیر میباشد.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507726/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *